Lasilomalle töitä tekemään

Lasin parista on jo monelle löytynyt kiinnostava ja haastava harrastus. Opistojen lasikurssit täyttyvät innokkaista oppilaista ja lasiuunitkin tekevät kauppansa. Seuraava askel voisi olla osallistuminen lasikurssille, workshoppiin, ja intensiivisen harrastukseen syventymisen yhdistäminen loman viettoon. Kursseilta saa uutta intoa ja tietoa, näkee muiden lasitöitä ja kuule kokemuksia: parhaat neuvot ja vinkit saa usein toisilta tekijöiltä. Samalla pääsee tutustumaan asioihin, paikkoihin ja ihmisiin joita ei olisi tavallisella turistimatkalla kohdannut.

Lasia Pohjanmeren äärellä

Lasikursseja järjestävä North Lands Creative Glass sijaitsee Skotlannin koillisosassa pienessä Lybsterin kylässä, lähellä Wickiä. Kylän satamasta lähti aikoinaan sitten kymmenittäin kalastusaluksia Pohjanmerelle silliä pyytämään. Nyt satama on hiljennyt, mutta rannikon harmaita liuskekivitaloja herättelee henkiin lasikeskuksen paikalle houkuttelema yhteisö.

Moje 2005 koulurakennus_1894.jpg

Työskentelytilat sijaitsevat vuonna 2002 käyttöön otetussa Alastair Pilkington Studiossa, joka on kunnostettu lahjoitusvaroin liuskekivestä rakennettuun 1870-luvun koulurakennukseen.

Bertil Vallienin, tunnetun ruotsalaisen lasitaiteilijan kurssi käynnisti toiminnan vuonna 1996. Keskusta tukee ja rahoittaa moni yksityinen ja julkinen taho – tämä takaa sekä kohtuulliset hinnat että pätevät opettajat ja henkilökunnan. Loppukesästä järjestettävien lasikurssien, "masterclasses", vetäjinä toimii alan kansainvälisiä huippuja. Vuosittain järjestetään lasikonferenssi tarjoaa myös korkeatasoista ohjelmaa ja osallistujia. Tällä hetkellä koulurakennuksen yhteydessä on työskentelytiloja, vajaa kymmenkunta lasin sulatusuunia, lasihytti, hiomo sekä pieni lasikirjasto. Talvella tiloja vuokrataan lasintekijöille. Kylässä on Bed and Breakfast -majoitusta, hotelli ja leirintäalue.

Moje 2005 maisema_1920.jpg

Lybsterin rantajyrkänteiltä avautuvat huikaisevat merimaisemat.

Heinä-elokuun vaihteessa ohjelmassa oli kahdeksanpäiväinen "Finding New Horizons" Bullseye Masterglass Klaus Mojen johdolla. Saksalaissyntyinen, Australiassa vuosia vaikuttanut Moje on kansainvälisesti arvostettu uranuurtaja ja opettaja lasin uunitekniikoiden, erityisesti sulatuksen alalla. Pyrkimys oman ilmaisun kehittämiseen on poikinut uusia menetelmiä ja työtapoja. Mojen tausta on lasin hionnassa, seikka, mikä näkyy edelleen hänen sulatetuissa, lämpötaivutetuissa ja kauttaaltaan hiotuissa töissään. Yhteensulattamalla valmistettujen esineiden, vähintään niiden reunojen, viimeistely hiomalla ja kiillottamalla on muualla maailmassa yleistä. Suomessa tämä on vielä valitettavan harvinaista, vaikka muutamia hienoja poikkeuksiakin on.

moje-vati_280107.jpg

"Moje-vadin" pinta on hiottu, mutta ei kiillotettu.

Mojen kurssi olikin yhdistelmä lasin kuuma- ja kylmätyötä. Kurssin aloitustyö oli "moje", sulatettu, taivutettu ja hiottu vati. Kapearaitainen lopputulos syntyy leikkaamalla lasi soiroiksi, jotka ladotaan uunilevylle kapealle syrjälleen.

Muuten kurssilla ei ollut yhteisiä tehtäviä, vaan Mojen ajatuksena oli lähteä kurssilaisten – lasialan ammattilaisia – kanssa hakemaan uusia ideoita, joiden toteuttamistapaa sitten pohdittiin opettajan johdolla. Osanottajat, skotlantilaiset, englantilaiset, amerikkalaiset, australialaiset, irlantilainen ja suomalainen, ottivat haasteen vastaan. Oli hienoa nähdä kuinka erityyppisiä töitä syntyi ideoinnin ja keskustelun tuloksena ja kuinka laajat ja monipuoliset mahdollisuudet lasinsulatuksella on "perussulatuksen" ulkopuolella. Eksoottisemmasta päästä oli Lybster Twist, työ joka ensin sulatettiin muotissa ja uudessa poltossa kuumennettiin hitaasti n. 600 asteeseen. Tämän jälkeen kuumuutta kestäviin vaatteisiin ja suojaimiin pukeutunut taiteilija poimi työn uunista käsiinsä ja väänsi siihen haluamansa muodon. Tämän kokeilua suosittelen vain mikäli on jo tuttu lasin kanssa ja varmasti oikeilla välineillä suojautunut!

Moje 2005 uunissa_2142.jpg

Moje 2005 mosaiikki_2173.jpg

Yleinen tekniikka on sulatetun työn sahaaminen paloiksi, jotka uudelleen sommiteltuina sulatetaan yhteen.

Vapaa-aikaa unohtamatta…

Useimmilla kursseilla lasia tehdään, puhutaan, katsellaan ja luetaan aamusta myöhään iltaan. Välillä yritetään ehtiä tutustumaan ympäristöön ja paikallisiin nautintoihin. Skotlannissa listalle kuuluivat tietenkin haggis, viski, maukas hummeri ja muut meren antimet, päivä Orkney-saarilla ja skotlantilaiseen, petankkia muistuttavaan bowlingiin tutustuminen. Iltaretket suuntautuivat paikallisiin kohteisiin joita riittää kivikautisista muistomerkeistä meren äärellä kukkivaan puutarhaan.

moje05_rapuillallisella_260.jpg

 

Missä kursseja?

Intensiivisiä lyhytkursseja järjestetään Suomessakin useilla eri paikkakunnilla. Monet lasiammattilaiset ja lasitarvikemyymälät tarjoavat kursseja, samoin jotkin kesäkursseja järjestävät opistot.

Ulkomaisten kurssien kirjo on laaja sekä tason, että tekniikoiden osalta. On kursseja aloittelijoille ja lasialan ammattilaisille. On lasinpuhallusta, muottiinsulatusta, helmentekoa ja varsinkin erilaisia lasin yhteensulatukseen perustuvia kursseja. On kursseja, joita järjestävät harrastajat ja kursseja, joita vetävät maailman taitavimmat tekijät. Jossain paikoissa järjestetään yhtä aikaa useita kursseja, jolloin samalla pääsee - jos nyt ei ihan tutustumaan, niin ainakin näkemään muitakin tekniikoita.

Kurssien hinnat tuntuvat monesti korkeilta. Kannattaa selvittää mitä hintaan kuuluu: viikon kurssi, jossa samaan hintaan kuuluu ruokailu ja materiaalit ja tarjolla on edullinen majoitus, ei loppujen lopuksi ole kovin paljon kalliimpi kuin tavallinen lomamatka.

Nyt on aika suunnitella ensi kesää, kenties vuorossa olisikin aurinko, hyvä seura ja lasi!

Lasikursseja

[vanhentunut lista poistettu]

… ja monet muut. Lisätietoa kursseista saa mm. alan lehdistä ja internetistä.


Moje 2005 kokeiluita_2154.jpg

Omia aikaansaannoksia

Lasin hionta

Sulatuspoltossa lasin reuna pyöristyy. Moniin töihin se sopii, mutta usein reuna jää ikävän löysäksi ja epämääräiseksi. Reunasta ja muista pinnoista saa hiomalla napakan ja työ saa uutta ryhtiä, samalla pääsee eroon lasin pinnalle usein jäävistä tahroista. Lasin sahauksen, hionnan ja kiillotuksen ammattilaislaitteita on mm. lasitusliikkeissä joilta palvelua voi kysyä. Mutta voi itsekin jotain tehdä.

Yleiset, mm. tiffanytyössä käytettävät hiomakoneet sopivat esineen reunojen hiontaan, varsinkin jos käytössä on myös hienompia teriä. Yksinkertaisia ja pieniä muotoja voi hioa myös käsin timanttihiomatyynyllä (mm. lasitarvikemyymälät). Tavallinen vesihiomapaperi soveltuu pieniin hiontoihin sekä karkeamman jäljen tasoittamiseen. Jotta hionnassa saa myös oikaistua muotoa eikä vain karhennettua lasin pintaa, hiomapaperi kannattaa liimata tasaiseen lasilevyyn kiinni. Päälle vain hieman vettä ja työtä voi hioa paperia vasten!

Hionnan yleiset säännöt pätevät lasillekin: ensin hiotaan karkealla ja korjataan muoto, sitten siirrytään asteittain hienompiin karkeuksiin ja viimeisenä vaiheena on kiillotus. Muista, että lasin kylmätyössä: sahauksessa, hionnassa ja kiillotuksessa, käytetään aina runsaasti vettä!

Hiotun lasin pinta on himmeä. Sen kiillottamiseksi on useita keinoja: perinteinen lasin kiillotus hiomalaikoilla ja -jauheilla; liekkikiillotus, eli lasi kuumennetaan uudelleen, jolloin sen pinta kiillottuu lämpötilan ja lasin mukaisesti; myös pintakäsittelyaineet, mm. vaha tai silikoni-sprey ovat käytettyjä. Hapottaminen antaa myös kauniin tuloksen, mutta työ on turvallisuussyistä jätettävä alan ammattilaisien tehtäväksi.

Moje 2005 Kath_hioo_2143.jpg

Kurssilainen hioo työtään käsin vesihiomapaperilla. Vieressä käsiteltiin poltettuja keraamikuitupapereita, jonka vuoksi hengityssuojainta oli käytettävä, vesihionnassa se ei ole tarpeen.

Moje 2005 hiomo_1971.jpg

Lasin timanttilaikkahiontaan tutustumista.

Kokeile lasin keittämistä!

Lasin yhteensulatuspoltoissa noustaan harvoin yli 850 °C. Uudenlaista ilmettä lasiisi saat "keittämällä" sen noin 930°C:ssa (Bullseye). Tässä lämpötilassa lasi on varsin juoksevaa joten värit liikkuvat ja sekoittuvat herkästi, varsinkin jos palat on ladottu epätasaisesti. Lasissa olevat ja lasipalojen väliin jääneet ilmakuplat nousevat ja puhkeavat lasin pintaan samalla sekoittaen, "keittäen", värejä lisää.

Huomaa!

– Uunilevyn suojaus on tehtävä erityisen huolellisesti ja kestävästi.
– Lasin ympärille tehtävä reunus, joka estää lasia valumasta uunilevyn yli uunin pohjalle. Reunus voi olla muotti tai lasin ympäri esim. keraamikuitupaperista (3 mm) tehty kehys.
– Jotta lasilevystä tulee tasainen ja tasapaksu, on uunilevyn oltava suorassa, mittaa se vesiva'alla.

Moje-2005-keitetty_2480.jpg

Lasikompassin malleista ja poltto-ohjeista

 

  • Lasikompassin poltto-ohjeet ovat vain lähtökohta niiden mukaan tehdylle työlle. Valitun menetelmän, lasimateriaalin ja työn mittojen lisäksi lopputulokseen vaikuttavat myös muunmuassa muotti, uunilevyn materiaali sekä uuni.
  • Ennen varsinaisen työn polttoa onkin hyvä testata sekä sopiva työlämpötila että jäähdytyksen riittävyys.
  • Poltoissa ei myöskään ole yhtä totuutta. Usein sama tulos saavutetaan säätämällä oikeassa suhteessa kuumennusvauhtia, huippulämpötilaa ja pitoaikaa. Jopa jäähdytys voidaan tehdä eri lämpötiloissa ja pituisena.
  • Lasikompassin mallit ja työohjeet ovat eri ajoilta, ja niissä on käytetty kulloinkin hyvänä pidettyjä poltto-ohjeita. 
  • Työn kuumennus ja erityisesti jäähdytys arvioidaan aina lasin paksuimman kohdan mukaan. Mikäli lasin paksuus vaihtelee voimakkaasti, pidennä jäähdytystä.
  • Työohjeiden poltot onkin hyvä nähdä lähtökohtana, jota säädetään omien olosuhteiden ja tarpeiden mukaan.
  • Vastuu poltosta on aina tekijän.
    Suosittelemme koepalojen tekoa, testipolttoa ja jännitysten tarkistamista koepaloista ennen varsinaisen työn polttoa.

 

Jäähdytyksen arvioinnissa on suositeltavaa käyttää lasinvalmistajan ohjeita silloin, kun niitä on saatavana, mm

 

Teksti julkaistu aiemmin Taitaja-lehdessä 2/2006.
Kuvat ja teksti Päivi Kekäläinen.